Våldet är ett samhällsproblem - inte ett invandrarproblem
Uppdatering 2026:
Denna debattartikel publicerades ursprungligen 2013 i samband med en
politisk debatt om våld, social oro och migration i Sverige. Texten
har inte ändrats utan bevaras som en del av bloggens politiska arkiv.
Artikeln har kompletterats med interna länkar och källor eftersom
frågor om social utsatthet, segregation och samhällsdebatt fortfarande
är centrala i diskussionen om social hållbarhet och jämlikhet.
Våldet är ett samhällsproblem - inte ett invandrarproblem
Replik Till Olle Engström. Publicerad på bt.se 31/5I BT 29/05 skriver moderaten Olle Engström att ”okontrollerad invandring är orsaken till upploppen” och köper genom de orden en främlingsfientlig samhällsbeskrivning. Vi menar att våldet som vi sett de senaste dagarna är ett samhällsproblem – inte ett invandrarproblem. Att göra kopplingen som framstående moderater gör är inget annat än ett hot mot det öppna samhället.
Att koppla ihop våldet som sker i Stockholms förorter med invandringen är lika fel som att koppla ihop klimatkrisen med invandringen. Upploppen och våldet som de senaste dagarna bland annat har skett i Husby ska inte accepteras – men det är ett resultat av ett samhälle som mer och mer ställer människor mot varandra. Ett samhälle där rasism och strukturell diskriminering tar allt större plats och där människor har olika möjligheter beroende på sina förutsättningar.
Det går att få stopp på oroligheterna i förorten. Genom att på alla samhällsplan ta tag i rasismen och diskriminering, se till att alla utländska betyg och utbildningar rättvist valideras. Genom att investera i fler vuxna i skolan och på fritidsgården och erkänna flerspråkighet som en otrolig tillgång. Genom att ge alla barn och unga möjlighet till ett meningsfull fritid, oberoende av föräldrarnas inkomst. Men inte genom att minska invandringen.
| Våldet är ett samhällsproblem - inte ett invandrarproblem |
Migration är en mänsklig rättighet. Ingen av oss har valt vart vi blev födda och därför är det enda rimliga att var och en ska få välja var hen vill leva och bo. Under helgens kongress antog Miljöpartiet skrivningar om en värld utan gränser och fri invandring i partiprogrammet. Vi anser att allt annat är orimligt.
Olle Engströms artikel är det andra grovt främlingsfientliga uttalandet som kommit från boråsmoderaterna den senaste tiden. För några månader sedan uttalande sig Maria Lindgren om de romer som sedan en tid tillbaka syns i Borås centrum. ”Det är inte okej att ligga på gatan som en hund och tigga” tyckte hon då var ett lämpligt ordval. Det här gör oss djupt oroande för vilken kultur som frodas inom Moderaterna i Borås. Att stå upp för alla människors lika värde kan inte bara göras i policydokument, utan måste även omsättas i praktiken.
Kanske är det dags att moderaterna i Borås följer Sverigedemokraterns väg i ännu en fråga, och inför nolltolerans när det kommer till rasistiska och främlingsfientliga uttalanden. För det är inte värdigt att företrädare för Sveriges näst största parti gör samhällsanalyser där människor pekas ut som problem.
Tom Andersson
Kommunalråd miljöpartiet de gröna i Borås
Hanna Bernholdsson
Ordförande miljöpartiet de gröna i Borås
Carolina Bruseman
Förbundsstyrelseledamot grön ungdom
Länkar till debatten 2013 (uppdaterade 2026)
- Olle Engström (M): Invandringen i Sverige kan leda till inbördeskrig
- Ulrik Nilsson (M): Invandring har berikat Sverige
- Ida och Fredrich Legnemark (V): Populistisk klagosång döljer verkliga problem
- BT: Olle Engström tvingas bort av Moderaterna
- SR: Engström sparkad ur Moderaterna
Detta inlägg är en del av
Källor
- Sveriges Radio Rapportering om debatten kring upploppen i Husby 2013
- Brottsförebyggande rådet Forskning om orsaker till social oro och upplopp
- Delegationen mot segregation Rapporter om segregation och social utsatthet i Sverige