Man kan nu se ungefär hur alliansen har lagt upp sin taktik inför valet 2010. Alliansen har använt en ganska enhetligt taktik än så länge vilket gör att de enskilda partierna har verkat mer eller mindre så utan taktiker som slår igenom. Detta är något som antagligen kommer att ändras då både centerpartiet och kristdemokraterna ligger på 4% sträcket. C och Kd har inte råd att bli uppätna av M i valrörelsen så något måste dom göra. Det kan dock bli svårt med tanke på att båda de partierna fått förhandla bort mycket i allianssamarbetet. Min gissning är att C och Kd kommer att föra en valrörelse som inte bara kommer att gå ut på att stå bakom alliansens politik utan att också profilera sig hårt i några frågor, även om det går emot det som alliansen kommit överens om. Detta i sig kan bli spännande och kan skapa oklarheter som vi rödgröna kan använda emot dom.
Så här har jag tolkat alliansens taktik än så länge.
1. Prata politik så lite som möjligt, hoppa gärna på Mona Sahlin och Lars Ohly som personer istället. Prata om personer och inte om politiken som partierna har.
2. Om det pratas om politik rikta in er på skillnaderna mellan partiernas politik istället för att prata om vad partierna faktiskt är överens om.
3. Nämn inte Maria Wetterstrand! Och när ni pratar om miljöpartiet måla upp ett skräckscenario istället för att beskriva den verkliga politiken.
4. påpeka hela tiden att de rödgröna inte är överens även fast dom är det, använd uttrycket "när ska vi få besked?" om och om igen. Det fungerar även fast de rödgröna har gett besked och vi själva inte har gjort det.
5. Ta hjälp av ledarskribenterna på tidningarna för att skriva ner och extra granska de rödgröna.
6. Internet är bra till att sprida information och kedjebrev, det är otroligt svårt att spåra den första avsändaren av ett kedjebrev och det kommer att få ett eget liv när det kommit ut på nätet.
7. Prata aldrig om vad vi själva är överens om, bara om vad vi har gjort. Vi har lagt vår gemensamma politik så långt bak i valrörelsen vi bara kan för att slippa prata om vad vi vill nästa mandatperiod.
8. Dra er inte för att använda felaktiga siffror eller ljuga, väljarna har ofta inte koll på alla siffror. Det är inte den som har rätt siffror som vinner debatten utan den som har högst trovärdighet. OBS: använd inte denna taktik mot Maria Wetterstrand som har hög trovärdighet. OBS 2: det går bara använda en enskild lögn eller felaktig siffra några gånger, när den är granskad sluta använd den.
9. De saker som har försämrat för folk och blivit dåliga: förklara det med att omställningar tar tid och att vi ska utreda och förändra allt så att det blir bra. De fungerar bara dåligt i en övergångsfas.
Det finns anledning att återkomma i ämnet när taktiken inför slutspurten kommer igång. Kanske kommer saker och ting förändras efter Almedalsveckan och då återkommer jag med ett nytt inlägg.
Mer politik i Media: Dn, Dn, Dn, Dn, SvD, Ab, Ab, Ab, Ex, SVT, SVT
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar