onsdag 7 november 2012

E-faktura, autogiro och mycket att göra


Man skall undvika att skylla ifrån sig men ibland kan man i alla fall försöka förklara sig.

Först och främst ska jag reda ut det som media rapporterade om gällande en skuld som gått till kronofogden. Sanningen är att det rörde sig om en skuld till CSN och inget annat som skulden bestod av. Att den i huvudtaget uppstod var en kombination av att jag gått över till E-faktura samt att jag under veckorna i juni hade den mest fullbokade månaden i mitt liv. Det berodde varken på dålig betalningsmoral eller något annat.

Jag vill passa på att beskriva vad jag gjorde under tiden 24/5 – 5/6 för att ge en bild över hur arbetet som kommunalråd kan se ut när det är som stressigast. Den 24/5 begav jag mig till Miljöpartiets kongress via tåg och medverkade där under kongressen. Direkt efter, natten mellan söndagen och måndagen den 28/5 kom jag med tåg till borås för 4 timmars sömn innan jag åkte vidare till Vietnam för ett projekt med finansierat av ICLD ang waste recovery. Kommande vecka jobbade jag 84 timmar för att ta igen lite av den tiden jag förlorade när jag var i Vietnam. Kommande vecka jobbade jag 20 timmar de två första dagarna innan jag den 13 juni åkte som representant för alla svenska kommuner i energimyndighetens ”uthållig kommun” till toppmötet RIO +20 för att hålla en session med temat hur man som kommun kan lyckas med hållbar stadsplanering och för att medverka på den svenska paviljongen under RIO +20. Jag landade 16.00 i Sverige den 20/6 igen och han just byta kläder inför Kommunfullmäktige. Sen följde en full dag innan midsommar. Den 25/6 bar det iväg igen, denna gången på studieresa med hela kommunstyrelsegruppen till Freiburg till den 27/6. Två fulla arbetsdagar han jag med den 28:e och 29:e innan jag avslutade innan semestern genom att åka på Almedalsveckan den 30/6 med hemkomst den 5/7. Som sagt var en stressig tid som påverkat att jag missat en räkning till CSN.

Jag har under våren och sommaren just gått över till E-faktura, just eftersom jag vet att det kan vara 80 timmars veckor eller mer under långa perioder som kommunalråd. Perfekt trodde jag, allt från samma ställe rakt in i internet- banken. Det jag missade var i luckan mellan jag fick E-faktura och pappersfaktura och pappersvarianten dök upp när jag i stort sett knappt var hemma. Att det trillade ner en påminnelse senare kontrollerade jag i internetbanken och såg att de senaste fakturorna var betalda. Jag borde givetvis lagt mer tid på att följa upp och kontrollerat, men åter igen såg mina arbetsdagar mer än fulltecknade ut.

För att förenkla än mer för mig själv håller jag nu på att se över om jag istället för att ha E-fakturor kan flytta så mycket som möjligt till Autogiro, ett ändå enklare system. Då behöver jag bara luta mig tillbaka medan pengarna dras från kontot. Jag kommer även vara uppmärksam på det eventuella glapp som nu kan uppstå i detta nya bytet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar