onsdag 26 juni 2013

Borås Energi lägger ner planer på vindkraft i Borgstena

I gårdagens BT gick det läsa att det kommunala bolaget Borås Energi & Miljö (Bemab) har dragit tillbaka sin ansökan om att bygga vindkraftverk i närheten av Borgstena.

Bemab valde att ta tillbaka sin ansökan om att få bygga vindkraft i Borgstena
För ett par månader sedan sa kommunstyrelsen nej till de fem vindkraftverk som Bemab ville bygga.

När jag och den rödgröna gruppen i kommunstyrelsen beredde frågan var just fågellivet en av de punkter där kompletterande uppgifter behövdes. Därför kunde vi inte säga ja med det material som fanns. Den rödgröna gruppen i kommunstyrelsen ville däremot inte låsa området för vindkraft för all framtid, och lämnade en liten öppning i beslutet.

Därför lät Bemab en konsult göra en ny bedömning av påverkan på fågellivet, och denna konsult har nu kommit fram till att placeringen faktiskt inte var lämplig. Häckande bivråk avgjorde.

Häckande Bivråk är anledningen till att vindkraft inte bedöms lämpligt i Borgstena.

Jag har blandade känslor inför att det inte blir någon vindkraft i Borgstena. Å ena sidan känns det som en vinst att kommunstyrelsen gjorde rätt bedömning. Men å andra sidan - det känns inte bra att vindkraftsutbyggnaden totalt i Borås går så långsamt.

Den rödgröna gruppens lilla öppning för att ansöka igen i samma markområde finns kvar, och jag tycker att det var rätt av oss att skriva in detta i beslutet. Vi vet inte vilken teknik för vindkraft som kommer att utvecklas, och vilka förutsättningar det medför. Kanske framtidens teknik lämpar sig än bättre för att samexistera både med natur och människor? Då skall vi inte för all framtid lägga en död hand över kommunens bästa vindläge.

Jag konstaterar också att arbetet med att involvera och få de som bor i Borgstenatrakten med på noterna inte har fungerade väl den här gången. Motståndet i bygden var omfattande. Den slutsats jag drar är att Sverige behöver en helt nu vindkraftspolitik – Miljöpartiets vindkraftspolitik. Vi föreslår bland annat en rätt för alla som bor i närheten av planerade vindkraftverk att få köpa andelar i verken. Vi vill att det ska kunna löna sig också för enskilda att vara en del av den nödvändiga energiomställningen.

2 kommentarer:

  1. Jag skrev en replik till ditt inlägg: http://mollaryd.blogspot.se/2013/06/vindstilla-i-borgstena-min-narmiljo-ar.html

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas. Jag har läst ditt blogginlägg och kan konstatera att vi delar uppfattningen att beslutet att dra tillbaka ansökan var det rätta. Det känns som det är det som är viktigt och jag kommer inte kommentera det mer än så.

    SvaraRadera