torsdag 20 juni 2013

Jag åker till Almedalen 2013



Jag och mina rödgröna kommunalråds kollegor samt våra blocksekreterare åker till Almedalen måndagen den 1/7 och åker tillbaka fredagen den 5/7. Resan sker med bil och kommunen står för kostnaderna. Precis som när vi åker till andra seminarium eller möten som ligger lite längre bort. Jag har länge försökt få med mina kollegor och i år lyckades jag äntligen.


Almedalsveckan är fullspäckad med intressanta programpunkter även 2013

Jag har de senaste veckorna blivit intervjuad av media flera gånger om min resa till Almedalen i år. Man vill veta allt från kostnad till vad som händer på Almedalen. Uppenbarligen kan man inte få till något scoop på det eftersom det inte har dykt upp något i media än.

Därför tänkte jag föregå media genom att själv svara på några av de frågor som ställts till mig.

Den vanligaste frågan är om man tycker att det är ok att man åker på skattebetalarna bekostnad.

Där är svaret ett självklart ja. Det finns inget tillfälle under året där du kan få så mycket ut av intressanta seminarium och workshops till ett så lågt pris som under Almedalsveckan. Kostnaden för hela veckan motsvarar ungefär den kostnaden som ett endagsseminarium i Stockholm kostar.

Den näst mest ställda frågan är om Almedalen inte bara är som en veckolång firmafest för politiker med rosevin flödandes längs gatorna.

Tyvärr verkar media fortfarande förmedla denna bild och det är långt ifrån sanningen. Men självklart kan man säkert åka till Almedalen bara för att mingla och festa, men det är inte därför jag är där.

Jag sitter just nu och lägger upp mitt schema för veckan och det är seminarium från tidig morgon till sen kväll. Jag brukar dessutom lägga upp schemat så att man har 2 eller 3 seminarium som verkar intressanta parallellt i kalendern. Det händer att seminarierna är fullsatta eller att det inte var lika intressant som man tänkt sig. Då väljer man att springa vidare till ett annat seminarium istället. När mitt schema är klar lägger jag upp den på bloggen så kan ni själva bilda er en uppfattning om hur mycket intressant det finns att delta på.

Vad får du ut av Almedalen? Konkret, i vilka beslut märks det?

Detta är en underlig fråga som jag fått från medierna. Hur kan man följa något man lärt sig till konkreta beslut? Att öka sin kunskap ligger mer på ett övergripande plan och det är svårt att alltid veta hur något man lärt sig påverkar kommande beslut. Men generellt kan man ju säga att ju mer man lär sig desto bättre beslut tar man.


Jag tycker dessutom att Borås stad borde skicka fler tjänstemän till Almedalen. Dels för att på ett kostnadseffektivt sätt delta i seminarium men också för att hålla i programpunkter och seminarium om vad vi gör i Borås stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar