tisdag 25 juni 2013

Medias bild av Almedalen


Så idag, en månad efter att Sveriges Radio börjat gräva i Almedalsveckan, kom det då äntligen ett inslag i Radio Sjuhärad. Tyvärr fortsätter media att sprida bilden av att Almedalsveckan skulle vara ”en Kiviks marknad” eller ett sommarkollo för makthavare. Man pratar om utvärdering och vinklar det hela mot sin egen bild av Almedalen.

När det gäller om det är väl använda pengar - ja, jag hävdar fortfarande att det är mycket väl använda pengar. Ett heldagsseminarium i Stockholm med seminarieavgift och övernattning är lika dyrt eller dyrare än hela Almedalsveckan. Är inte det kostnadseffektivt så vet jag inte vad som är det. Att SR säger ”någon utvärdering om man får valuta för skattepengarna görs inte.” är deras vinkling av saken.

Media fortsätter sprida myten om att Almedalen är ett sommmarkollo för makthavare

När det kommer till frågan mellan raderna i radioinslaget, om politiker ska lägga skattepengar på att vidareutbilda sig och lära sig nya saker så är även här svaret, att givetvis ska vi göra det. På samma sätt som vi satsar skattepengar för att utveckla personalen.

Uppföljning av utbildning är svårt och jag har svårt att tänka mig hur man skall återrapportera det på ett bra sätt. Men även här skruvar ju media till det, jag tror inte att någon yrkesgrupp exakt återredovisar hur ny kunskap påverkar deras framtida arbete efter ett seminarium. Jag har aldrig sett något sådant och undrar om det verkligen finns. Sveriges Radio kan ju leta och se om man hittar något sådant.

Jag är besviken över mediernas återkommande vinkling av Almedalen. Någon gång ibland skulle jag vilja läsa någon av alla de andra lika verklighetstrogna rubrikerna. Istället för att skriva att ”skattemedel används för resa till Almedalen” kunde man välja ”Boråspolitiker lär sig mer på Almedalen” eller ”Mycket utbildning för pengarna när Borås politiker åker till Almedalen".

Läs min blogg under och efter Almedalsveckan. Den blir mitt sätt att öppet för alla redovisa ett slags utvärdering av veckan, och dessutom hoppas jag kunna sprida en hel del av det jag lär mig vidare till alla intresserade. Följ med mig virtuellt till Gotland via bloggen, facebook och twitter.

Mer i media: Sr Ekot

Tidigare inlägg på bloggen: Jag åker till Almedalen 2013 , Mitt preliminära schema för Almedalen 2013

2 kommentarer:

  1. Synd att de flesta pensionärer och andra röstande inte kan följa sommarkollot för våra pengar.....dom har inte fb...med mera

    SvaraRadera
  2. Tyvärr kan jag inte heller ta med mig alla pensionärer och andra röstande på övriga utbildningar jag åker på. På samma sätt som att dom inte är välkommna till lärarnas studiedagar eller äldreomsorgens studieresor. Hela Almedalsveckan kostar ungefär lika mycket som ett endagsseminarium i Göteborg kan kosta. Årets resa kommer kosta skattebetalarna 3254:- för resa, boende och färja. Vi bor i 4 personer i varje rum på vandrarhem och åker med kommunens miljöbil till Gotland.

    SvaraRadera